Persoanele care sunt asigurate si pot beneficia de indemnizatie accidente de munca si boli profesionale, prin efectul legii, se incadreaza in urmatoarele categorii:
- Salariati care isi desfasoara activitatea in baza unui contract individual de munca, respectiv functionari publici;
- Persoane in functii elective;
- Someri in perioada de desfasurare a unei practici profesionale;
- Ucenici, elevi, studenti in practica.
Baza de calcul in cazul indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca, reducerea timpului de munca sau pentru trecerea temporara in alt loc de munca se calculeaza ca medie a veniturilor brute realizate lunar de salariat in ultimele sase luni anterioare manifestarii riscului.
Daca stagiul de cotizare este mai mic de sase luni, baza de calcul a indemnizatiei pentru accidente de munca si boli profesionale o constituie media veniturilor burte realizate lunar. Pentru stagiile mai mici de o luna, baza de calcul este venitul lunar brut din prima luna pentru care s-a stabilit plata contributiei.
In cazul accidentului de munca sau a bolii profesionale, indemnizatia de incapacitate temporara de munca se suporta in primele trei zile de angajator, iar din a patra zi din contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.
Indemnizatiile se calculeaza si se platesc de catre angajatori si se deduc din contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, conform articolului 43 din Normele de aplicare ale legii 346/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
Cele 2 variante de recuperare a sumelor pentru indemnizatie accidente de munca si boli profesionale
Normele metodologice ale legii 346/2002 actualizata stabilesc, la articolul 47, ca sumele reprezentand indemnizatii care se platesc de catre angajator asiguratilor se retin din contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, datorata pentru luna respectiva.
In cazul in care aceste sume depasesc cuantumul contributiei, banii se recupereaza din fondul asigurarilor pentru accidente de munca si boli profesionale de la casa teritoriala de pensii pe raza careia se afla sediul sau domiciliul acestuia.
Daca intervine a doua varianta, angajatorul va primi suma platita ca indemnizatie de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale pe baza:
- cererii-tip privind solicitarea drepturilor de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale, prevazuta in anexa nr. 13 ale normelor citate anterior;
- a celorlalte acte prevazute de reglementarile legale in vigoare: certificat de concediu medical, proces-verbal de cercetare a accidentului de munca, FIAM sau procesul-verbal avizat de inspectoratul teritorial de munca ce a confirmat caracterul de munca al accidentului, respectiv fisa BP2, dupa caz.
Pentru indemnizatia pentru incapacitate temporara de munca NU este necesara completarea cererii-tip.
Cererea se depunde de catre angajator la casa teritoriala de pesnii in a carei raza isi are sediul, conform articolului 45 ale Normelor metodologice ale legii 346/2002 republicata. Aceasta cerere se poate aproba sau respinge prin decizie motivata, in termen de maximum 30 de zile de la inregistrare, iar decizia se comunica ambelor parti – angajator si asigurat.
Ai nelamuriri cu privire la legislatie? Intreaba specialistul Soft & Service!
Te-ar mai putea interesa si:
Remoon HRM, soft salarizare si administrare personal